Update vanuit de iglo

26 december 2017 - Sirkka, Finland

Maandag 25 december.
Vandaag hadden we de husky sleetocht op het programma staan. Dus nadat we gebruncht hadden zijn we naar de plaatselijke VVV gegaan.Daar werden we met een busje opgehaald om naar de huskyfarm te gaan. Uiteraard was het wachten in het busje nog even op de te laat gearriveerde Chinezen. Nadat die ook gearriveerd waren konden we met enige vertraging vertrekken.
Bij de huskyfarm werden we vriendelijk welkom geheten, waarna we een uitleg kregen over de besturing van de huskyslee. Toen dit voor iedereen duidelijk was, werden de groepen ingedeeld. Wij mochten in groep 1en helemaal voorop, omdat Jeroen een hele grote goede camera mee had (bedankt Daniël). Jeroen ging bij de eigenaar voorop de slee, zodat hij mooie foto's kon maken. Thijs ging onze slee de eerste helft besturen en ik ging dus in de slee zitten. Ymke begon ook met de besturing, terwijl mama in de slee zat. Halverwege hebben we omgewisseld.
Na de sleetocht hebben we nog bij de rendieren en de huskys mogen kijken. De rendieren heben we geaaid en gevoerd en de huskys geaaid. Daarna was het weer tijd om te gaan.
Toen we weer terug bij de auto waren bij de VVV zijn we naar de winkel gereden om boodschappen te doen en hout te halen voor de openhaard.
De voorspellingen voor het Noorderlicht waren vandaag echt bijzonder goed, wat ons goede hoop gaf dat we het eindelijk konden zien.
Dus nadat we gegeten hadden en nog even bij de openhaard hadden gezeten, zijn we even buiten gaan kijken of er iets te zien was. Vrijwel direct was er te zien waar het Noorderlicht boven ons hing. Echter was er nog erg veel bewolking, maar volgens de voorspellingen zou deze nog wegtrekken. 2.00 uur zou het meest gunstige moment zijn, maar eerder op de avond zouden er ook al gunstige momenten zijn.
Buiten bij het meer vonden we een plekje waar je kunt nog beter naar het Noorderlicht kunt kijken en je waar je ook prachtige foto's kunt maken. Ook staat er een iglo tent. Nadat de groep met de gids die in de iglo zaten weg gingen, zijn wij bij de iglo binnen gaan kijken. Daar ontdekten we stoelen en een houtkachel. Dus momenteel zitten we heerlijk bij het haardvuur in de iglo. Wel zijn we even een halfuurtje in het huisje gaan opwarmen, want het is hier vandaag -23. Maar inmiddels zijn we weer terug in de iglo, gezellig bij het vuur. Helaas hebben we nog geen Noorderlicht gezien, op het grijze wat het Noorderlicht moet zijn achter de wolken na (het is nu 1:23 uur hier). Hopelijk komt het nog, maar tegen de voorspellingen in begint het nu net iets te sneeuwen. Dus we vrezen het ergste..
En anders morgen weer een kans ... zucht..

Update van 4:00 uur: We hebben rond 2.00 uur het Noorderlicht heel iets gezien. Maar lang niet zoals we hadden gehoopt naar aanleiding van de voorspellingen. Helaas klaarde het maar niet op, waardoor het steeds achter de wolken bleef en er dus eigenlijk alleen grijs te zien was. Het leek dus soms wel even op te klaren, maar nog sneller trok het dan weer dicht. Rond 2.30 uur hebben we het maar opgegeven en zijn we weer naar het huisje terug gegaan. Daar hebben we ons weer opgewarmd bij de openhaard en nog even gezellig wat gedronken, voordat we naar bed gingen.
We hebben we het Noorderlicht dus wel heel even heel iets groen gezien. Maar morgen zien we het hopelijk beter. Ook voor dan zijn de voorspellingen goed, maarja.. dat zegt dus soms ook maar weinig..
Nu gauw lekker slapen in ons warme bed en morgen naar het ijshotel (gemaakt van ijs en met ijssculpturen erin) en 's avonds gaan we gezellig en lekker eten in een fonduerestaurant in het dorp (en hopelijk ein-de-lijk het Noorderlicht zien..)!

1. De Lijftogtjes uut Lochem:
    27 december 2017
    Volgens mij moeten jullie een Lapland presentatie avond gaan houden om alle foto’s te laten zien😃❄️. Het ziet er prachtig uit. Sprookjesachtig zelfs✨.
  2. Laura:
    28 december 2017
    Haha ja, we hebben echt super veel en vooral prachtige foto's gemaakt!😄 Het was ook echt sprookjesachtig!😍 Helaas komt aan elk sprookje een keer een eind en is het alweer tijd om terug te gaan..😇