Kerstmandorp en eerste avond in Sirkka

21 december 2017 - Sirkka, Finland

Donderdag 21 december.
Vanochtend zijn we vertrokken vanuit Kemi richting het kerstmandorp in Rovaniemi. Tijdens deze autorit zagen we wilde kuddes rendieren langs de weg staan, wauw wat was dat ontzettend gaaf om te zien! Echt een geweldig mooi gezicht.
Rond het middaguur kwamen we aan bij het kerstmandorp. Al vanaf de weg zag het er uit als een soort sprookje. Nadat we de mutsen en sjaals uit de koffers gepakt hadden, zijn we het kerstmandorp in gelopen. Het zag er echt prachtig en sfeervol uit, onder andere door alle mooie verlichting en versieringen en de hagelwitte sneeuw. Eerst zijn we naar de Souvenirshop gegaan en hebben we een aantal kleine dingetjes gekocht. Daarna zijn we met de kerstman op de foto geweest (wat een rib uit je lijf...) en hebben we even lekker wat gegeten en gedronken in een restaurantje. Nadat de buikjes weer vol waren, hebben we nog verder rond gekeken en zijn we onder andere langs de rendieren gegaan.
Toen we uitgekeken waren, zijn we verder gereden naar onze eindbestemming Sirkka in Lapland. Daar hebben we even wat boodschappen gedaan voordat we doorreden naar het huisje. Eenmaal bij het huisje aangekomen hebben we even onze spullen opgeruimd en zijn we gaan avondeten. Later op de avond zijn Jeroen, Ymke, Thijs en ik even naar het meer gelopen om te kijken of we iets van het Noorderlicht konden zien. Mama ging niet mee omdat ze erg moe was. Het meer ligt hier 500 meter vandaan en is een hele gunstige plek om het Noorderlicht te zien. Helaas konden we alleen iets grijzigs zien in de lucht, wat bij het Noorderlicht hoort. Op de foto's van de camera konden we wel een stukje Noorderlicht zien. Na een tijdje gekeken te hebben en te hebben genoten van het uitzicht en de stilte zijn we terug gaan lopen naar het huisje. Op de terugweg zakte ik nog tot en met mijn bovenbenen in de sneeuw weg. Maar gelukkig waren Jeroen en Thijs mee die mij, nadat ze klaar waren met lachen, uit de sneeuw hebben geholpen. Na een tijdje gaf de Noorderlicht app een gunstiger beeld en zijn we opnieuw gaan kijken. Dit keer konden we het wel een beetje beter zien. Daarom hebben we mams ook opgehaald, maar helaas was het niet meer echt zichtbaar toen we weer bij het meer terug waren. Rond 2 uur vanacht lijken de voorspellingen voor het Noorderlicht redelijk gunstig hier, dus ik zet de wekker zometeen om tegen die tijd even op de app en naar buiten te kijken of het zin heeft te gaan kijken buiten.
Het was een bijzondere dag, deze reis is nu al een hele ervaring en beleving!
Ik zal een aantal foto's plaatsen bij de foto's van deze reisblog. Ook ga ik proberen een filmpje van het kerstmandorp te uploaden bij de video's. Echter staan de betere foto's niet op mijn mobiel, maar op de camera. Maar die kan ik helaas niet op mijn mobiel zetten, dus die kan ik pas thuis uploaden vanaf de laptop. Dus die volgen na de vakantie nog..
Morgen gaan we sneeuwscooters huren, dus dat wordt ook zeker een geweldige dag! Zin in!

1. Martine Pol:
    22 december 2017
    Wat een avontuur!!! Veel sneeuwscooter plezier :)